Wednesday 30 October 2013

Kerana Seekor Kucing

Petang tadi, berpeluang untuk keluar makan bersama parents. Tempat tu famous dengan ikan bakar dan tak jauh mana dengan pasar. Jadi, kat situ banyak sangat kucing. Macam-macam jenis ada. Tapi yang paling sedih dan pelik adalah sikap manusia terhadap kucing-kucing ni. Ada yang sanggup menyepak kucing hanya kerana meminta makanan. Saya pun tak suka kucing main panjat masa tengah makan, tapi tak ada lah sampai tergamak nak sepak kucing tu. Cuma tolak, biar dia turun dah cukup.

Ada sesetengah orang ni cukup fobia dengan kucing. Tersentuh je terus menjerit dan lari jauh2. Tu normal. Sebab setiap orang ada mende2 tertentu yg diorang takot. Dan tak salah nak takot atau geli ngan kucing.

Tapi itu bukan alasan untuk kita pukul, sepak & terajang kucing tu. Dah mmg lumrah die akan panjat kat peha kita mintak mknn. Dia cuma mintak mknn je, bkn mende lain. Kalau takot, geli, x yah pegang. Kalau tak suka, tak perlu sepak.

Masih igtkah dengan kisah seorang pelacur yang masuk syurga kerana menolong seekor anjing. Ya, seekor ANJING. Yang mana ramai dalam kalangan kita melihat anjing ni sebagai haiwan yang haram disentuh dan boleh jadi isu hangat kerana seeorang wanita bertudung pegang anjing. Pegang anjing X HARAM, yang haram hnyalah makan daging anjing. Samalah keadaannya dengan babi. Kedua2nya hanya haram dimakan, bukan haram disentuh. Kalau dah pegang anjing tu, pandai2 lah basuh dengan air tanah ataupon sertu, bukannye samak. Samak ttu utk kulit binatang yg hendak dipakai mcm kulit lembu n kambing.

Kalaulah pegang najis tu haram, cuba ceita skit macam mana nak beristinjak? Bukankah yg tu pon najis?

Cuba kita renungkan.
Berapa kali bila kita nak bungkus makanan, kita bungkus extra sbb nak bg kat kucing?
Berapa kali bila kita masak, kita masak lebih sebab nak bagi kat kucing?
Berapa kali bila kita shopping, kita mmg beli mknn kucing sbb nk bg kat kucing liar?

Kalau pelacur yang tolong anjing yg najis berat tu pon boleh masuk syurga, x kan Allah x pandang langsung kebaikan kita pada seekor kucing?
Siapa tahu, mgkin dengan sebab kita hulur mknn kita yg smpai meleleh air liur tu sikit je kat kucing, Allah ampunkan dosa2 kita yg lepas.
Siapa tahu, mgkin dengan sebab kita keluarkan lebih duit untuk beli mknn kepada kucing2 ni, Allah buat2 x nmpk dengan dosa2 kita yg bertimbun tu.

Dan, mende ni x terbatas pada kucing sahaja. Bnyk lg haiwan yg wujud yg kita boleh buat perkara yg sama, mgkin juga pada anjing yg najis tu.



No comments:

Post a Comment